پارتیشن  Primary و Logical و Extended  ، تفاوت و  کاربرد های آنها ، آموزش تبدیل به یکدیگر ، Daynamic – Basic 

ما در سیستم کاربری و ساخت پارتیشن تنها 2 گزینه داریم یکی Primary و دیگری Logical است. اما در تقسیمات استانداردی که توسط کمپانی های سازنده هارد دیسک و حافظه حامد انجام می شود به طور کل سیستم پارتیشن بندی هارد دیسک سه نوع می باشد : PRIMARY و EXTENDED و LOGICAL

 

پارتيشن Primary :

Primary پارتيشني است که به صورت جداگانه همانند صاحب خانه ای تکواحدی است .

 

پارتیشن EXTENDED:

هر هارد ديسک مي‌تواند يک پارتيشن Extended داشته باشد، بر روی زمین میتوان یک ساختمان ساخت و در هر طبقه چند واحد باشد ، یعنی این پارتیشن (Extended) همان طبقه است که جای پارتیشن اصلي را مي‌گيرد و درون آن همانند فایل به درایو های متعدد تقسیم می شود.

 

پارتیشن بندی هارد extended

پارتیشن LOGICAL:

پارتيشن‌هاي Logical در داخل و دل پارتيشن Extended قرار دارند و یک زیر مجموعه است و بیشترین اندازه‌ و فضایی که يک پارتيشن مي‌تواند داشته باشد و دریافت کند، برابراست با اندازه پارتيشن Extended یعنی در یک طبقه یک واحد بزرگ بیشتر قرار نمی گیرد.

اندازه يک پارتيشن Extended  قابل تغییر نیست ، اما اندازه پارتيشن‌هاي اصلي را بعد از پارتيشن‌ بندي می توان تغيير داد بدون آن که نيازي به حذف و یا فرمت پارتيشن اصلي باشد.

*** توجه در صورتی که حافظه خراب نباشد ، مثل وجود سکتور های خراب یا table partition آسیب ندیده باشد ***

تعداد پارتيشن‌هايي که در يک سيستم‌ عامل مي‌توان ايجاد کرد به اندازه تعداد حروف الفباي انگليسي است بدیل نامگذاری و ایجاد نام برای یک درایو و همیشه درایو C بعنوان سیستم عامل معرفی شده است.

 

تفاوت پارتیشن Primary و Logical :

PRIMARY:

این پارتیشن، پارتیشن اصلی است که درهنگام نصب ویندوز به صورت فیزیکی بر روی هارد دیسک ایجاد می شود.

حداکثر 4 تا از این پارتیشن را در یک حافظه می توان ساخت یا می توانیم یك هارد دیسك را به سه پارتیشن PRIMARY و یك پارتیشن EXTENDED تقسیم كنیم. شما در حافظه خود می توانید تنها یک پارتیشن را ACTIVE کنید.

قابلیت bootable یا Active شدن در درایو Primary موجود است که این قابلیت در درایو Logical وجود ندارد.

LOGICAL:

بعد از پارتیشن Primary ، هر پارتیشنی که بوسیله Extended ساخته شود زیر مجموعه آن LOGICAL نامگذاری می شود.

پس نتیجه میگیریم که Primary به پارتیشن های مستقل گفته میشود وLogical به پارتیشن هایی که داخل یک پارتشن Extended ساخته میشوند، گفته میشود.

BASIC – Daynamic 

Daynamic دیسک :

کارکرد این نوع درایو ها بیشتر شبیه به پارتیشن های اولیه در هارد دیسک می باشد که، دارای ویژگی های دیگری نیز هست و می تواند داده ها را بین درایو ها به اشتراک بگذارد و یا تقسیم کند. همچنین مانند درایو های  می تواند دو نوع MBR و GPT را پشتیبانی کند.

BASIC دیسک :

درایو های basic نوعی درایو است که پایه اولیه ویندوز بر این نوع از درایو می باشد. این نوع درایو ها می توانند دارای پارتیشن های (Logical) ، چهار پارتیشن های اولیه (Primary) و یک پارتیشن های توسعه یافته (Extended) باشند. این دیسک های از دو نوع پارتیشن های MBR و GPT نیز پشتیبانی می کنند.

 

آموزش تبدیل پارتیشن primary به logical :

برنامه NIUBI:

1-همانطور که در عکس زیر مشاهده میکنید، 4 قسمت اصلی در Disk 0 وجود دارد ، روی پارتیشن Primary که می خواهید آن را تغییر دهید کلیک راست کنید و “Convert to Logical” را انتخاب کنید.

پارتیشن primary و logical

2-ok را کلیک کنید تا تأیید شود.

پارتیشن primary و logical

3-سپس عملیاتی در انتظار ایجاد شده در پایین سمت چپ وجود دارد ، برای تأیید و اجرای بر روی گزینه اعمال در بالا سمت چپ کلیک کنید. طی چند ثانیه ، این پارتیشنprimary به logical تبدیل می شود.

پارتیشن primary و logical

AOMEI Partition Assistant Professional:

1-ابتدا این نرم افزار را نصب کنید.

2- در قسمت Partition Assistant ، بر روی پارتیشن primary که می خواهید آن را تغییر دهید کلیک راست کرده و سپس ” Advanced ” و ” Convert to Logical ” را انتخاب کنید.

3- برای تأییدبر روی OK کلیک کنید.

4- با کلیک کردن بر روی “Apply” در نوار ابزار، عملیات را انجام دهید.

نکته:

*تبدیل پارتیشن primary به logical عمدتا در دیسک اصلی MBR استفاده می شود.

*شما مجاز نیستید که یک پارتیشن بوت را به logical تبدیل کنید. در غیر این صورت، کامپیوتر شما به احتمال زیاد، متوقف خواهد شد.

EaseUS Partition Master :

1-این برنامه را نصب کنید سپس راهنمای زیر را دنبال کنید تا پارتیشن primary خود را به راحتی با پارتیشن logical تبدیل کنید.

2- روی پارتیشن مورد نظر برای تبدیل بهlogical  کلیک راست کرده و “Convert to Logical” را انتخاب کنید. پس از آن، می توانید ببینیدکه عملیات در حال تعلیق در گوشه بالا سمت چپ است.

3- روی دکمه “Execute 1 Operation” کلیک کرده و سپس “Apply” را برای شروع تبدیل انتخاب کنید. لطفاً توجه داشته باشید که راه اندازی مجدد برای این عمل لازم است. بنابراین پرونده های مهم را از قبل ذخیره کنید.